Se cauta manager pentru Biblioteca Nationala a Romaniei – profilul candidatului ideal

May 23, 2014 in Biblioteca Nationala

http://www.cultura.ro/articol/660

 http://www.diacaf.com/actualitate/se-cauta-manager-pentru-biblioteca-nationala-a-romaniei-profilul_7753617.html

Romania nu se dezice!

Dupa doua incercari esuate de a gasi un manager pentru Biblioteca Nationala, Ministerul Culturii face o noua incercare de a il inlocui pe actualul manager, al carui mandat legal a incetat de citiva ani, dar care conduce institutia intr-un interimat ce pare a fi sine die. Dupa ce a schimbat o data conditiile de concurs, Ministerul le schimba iarasi, introducind o conditie halucinanta: managerul Bibliotecii Nationale a Romaniei SA CUNOASCA LIMBA ROMANA la nivelul SCRIS si VORBIT :)) sa citeasca in romaneste, nu-i necesar… Intr-o lume in care cunoasterea limbilor de CIRCULATIE INTERNATIONALA este elementara, “noi” ne declaram fericiti daca putem ingaima ceva in limba noastra… Inseamna asta oare ca se promoveaza non-valorile care pot fi manipulate ? De ce nu e Ministerul Culturii uniform si constant in cerintele pe care le formuleaza pentru indiferent ce post de manager scoate la concurs la institutiile din subordine? Mizeaza oare Ministerul (In)Culturii –cum mai bine i-am putea spune, in urma lansarii “in eter” acestui anunt — pe masa amorfa a romanilor care nu riposteaza la nici o aberatie si accepta orice ? Cauzele nobile sunt pierdute ab initio ?

Distractia continua cu citirea Caietului de Obiective al viitorului mandat de management pentru Biblioteca Nationala a Romaniei. Caietul de obiective fiind alcătuit – în proporție de 90% pe baza Rapoartelor de activitate ale actualului manager interimar pina in anul 2012 si a datelor de pe site-ul BNaR, multe dintre ele cu caracter generalist si  inadecvat, constatam ca pentru Ministerul Culturii, Biblioteca Nationala a Romaniei este o nebuloasa totala. Actualmente activitatea BNaR este modestă și puțin cunoscută nu doar in București, ci și în țară și cvasi-necunoscută pe plan internațional. Mai mult decît atît, mai gravă decît lipsa de vizibilitate este percepția preponderent negativă pe care BNaR o are atît pe plan intern, cît și internațional.  

Iata citeva observatii formulate in urma lecturii grabite a acestui document:

–                   Biblioteca Nationala fiind in subordinea directa a Ministerului Culturii, inseamna ca managerul sau este reprezentantul Guvernului pe segmentul bibliotecilor publice din Romania, DAR CAIETUL DE OBIECTIVE NU CONTINE NICI O REFERINTA la Planul de guvernare 2013 – 2016, la obligatiile europene asumate de Romania si nici la Strategia Ministerului Culturii pe anii 2014 – 2020, adica la documentele oficiale care statueaza politica culturala a statului roman in context european.

CONCEPTUL  de BIBLIOTECA NATIONALA a unei tari (rol, misiune, responsabilitati), nu e definit; documentele IFLA in acest sens nu sint cunoscute, asa cum ar cere profesionalismul, autoritatea tutelara, deschiderea internationala si racordarea la secolul XXI. MISIUNEA SI OBIECTIVELE BNaR SINT DE SECOL XIX, dar Ministerul Culturii nu stie asta si, in consecinta, nu cere sa se schimbe, impunindu-I viitorului manager sa conduca in continuare o institutie retardata si condamnind-o la inapoiere inca cel putin trei ani de aici inainte. Misiunea-Viziunea prezentata de BNaR pe site-ul acesteia  trebuie inlocuita / modificata / imbunatatita, pentru ca nu mai putem pastra acesti termeni uzati moral.

–                   O Biblioteca Nationala pune in practica anumite segmente din POLITICA CULTURALA A STATULUI la nivel national si, intr-o oarecare masura, chiar in afara granitelor. Colaborarea cu institutele culturale straine din Bucuresti ar trebui reconsiderată, in sensul ca ele pot deveni partenere cu care BNaR colaborează în scopul stabilirii de contacte cultural-profesionale şi chiar promovării culturii române în ţările respective. 

–                   Ce se poate propune la punctul a2). Participarea instituţiei în/la programe, proiecte europene? in conditiile in care actualmente, BNaR nu este implicată în programe de cooperare internațională sau măcar europeană ? Puținele proiecte pe care le-a derulat în ultimul deceniu s-au încheiat, fara a sti insa cu ce rezultate concrete.

–                   Viitorului manager al BNaR nu i se cere de catre Ministerul Culturii sa inceapa sprijinirea comunităţii academice din România prin începerea demersurilor de înscriere în cataloagele mondiale de bibliotecă (OCLC, WoldCat, KVK), stiut fiind faptul căAccesul la cataloagele mondiale virtuale este posibil DOAR IN MOD INSTITUTIONALIZAT (prin intermediul Bibliotecilor nationale sau regionale, Consortii de biblioteci cu acoperire nationala sau regionala relevanta, Asociatii profesionale ale bibliotecarilor de nivel national etc.). Autorul singur sau chiar o biblioteca individuala, fie ea si universitara, cu exceptia Bibliotecii Nationale, NU POT sa-si trimita cartile / revistele acolo. Or, in Romania, nici Biblioteca Nationala si nici asociatiile de bibliotecari nu sint membre si nici macar nu au printre preocuparile lor aceasta chestiune. O asemenea activitate reprezinta “activitati proprii” numai unei biblioteci nationale, dar absolut necunoscute pana acum in BNaR, la 24 de ani de dupa 1989. Nu numai ca nu s-a facut nimic in acest sens, dar, nici nu s-a vorbit vreodata despre asa ceva. In BNaR se stie vag doar de un acord cu  OCLC  la începutul anilor ’90. Insa ca sa intre in circuitul şi reţeaua internaţională trebuia ca Biblioteca Naţională să ofere toate înregistrările bibliografice de carte românească curentă. BNaR nu a facut-o nici imediat incepand cu anul 1990, dupa semnarea acestui acord, nici in urmatorii 24 de ani.

Din cauza ca BNaR nu își cunoaște în mod real comunitățile beneficiare, mi se pare ca in Caietul de Obiective se face o CONFUZIE CU BIBLIOTECA PUBLICA; componenta de protectie socială mi se pare nepotrivita in contextual actual al BNaR, care are foarte multe lucruri / activitati / servicii de recuperat / restructurat. Protectia sociala in cadrul unei Bibliteci Nationale se poate face intr-o etapa ulterioara, complementar serviciilor sale fundamentale ajunse sa functioneze deja impecabil. Atragerea altor categorii de beneficari ar trebui obținută din schimbarea „politicii” BNaR, care să vizeze în primul rind oferirea de servicii cultural-științifice comunităților academice și universitare din țară și chiar din afara ei (cercetători interesați de cultura și civilizația românească; comunitățile istorice românești din afara granițelor – romanii din Basarabia, Ucraina, Serbia, dar și SUA, Canada, Germania, plus noii imigranți din UE ).  

N-am regasit in Caietul de Obiective nici Programul național pentru digitizarea resurselor culturale naționale și crearea Bibliotecii Digitale Naționale a României si nici Catalogul National Partajat.

O analiza ar merita si Organigrama BNaR, dar din cauza ca eu “m-am intins” deja prea mult, va invit sa participati la aceasta discutie si sa schitam impreuna un PLAN DE MANAGEMENT PENTRU BIBLIOTECA NATIONALA A ROMANIEI anilor 2014 – 2017.  Cu prietenie, Elena Chiaburu.

 

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /homepages/16/d249987000/htdocs/prolibrok/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

12 responses to Se cauta manager pentru Biblioteca Nationala a Romaniei – profilul candidatului ideal

  1. Da, MINISTERUL Culturii din Romania nu se dezice.

    Ar fi foarte multe de spus despre concurs, despre Biblioteca Nationala, despre Ministerul Culturii si legatura acestui Minister cu BNaR, chestiuni legate de Cultura, de patrimoniul scris al culturii romane, etc., etc.

    Din pacate, bibliotecarii nostri tac, se complac in a accepta tot, fara sa spuna nimic, de parca, nu ar fi interesul lor …
    De o Sfanta Frica !

    Ca si aici si pe alte liste de discutii ale bibliotecarilor sunt mereu aceleasi persoane ca scriu, care spun cate ceva, 5-6 persoane, sa fie maximum 10 persoane !
    Aceleasi mereu, mereu.

    Avem Firmane ?
    Nu stiu.
    Nu cred.
    Dar, sigur avem constiinta, dorinta de schimbare, credem ca este nevoie de o Biblioteca Nationala functionala in Romania, o BN cu adevarat in randul celorlalte biblioteci nationale ale Europei (cel putin), nu sa ne laudam cu un sediu nou care … rivalizeaza ?! (la/in ce ?) cu altele din lume …

    Cati din Biblioteca Nationala au scris vreodata pe ProLibro sau pe BIBLOS, despre ei, despre Biblioteca Nationala in carea lucreaza, sau cand au spus ceva Ministerului Culturii, atunci cand au constat nereguli in BNaR ?

    Eu cred ca daca mai multi ar vorbi, ar scrie, s-ar fi schimbat ceva mai devreme. Altfel, sefii isi freaca mainile, isi zic, las’ ca tac …

    De vorbit nu trebuie, ca „Seraiul” are urechi si se interpreteaza …

    A scrie despre neregulile pe care le vezi, le descoperi, le sesizezi in Biblioteca Nationala a Romanilor, ar fi ceva firesc.

    De la inceputul anuntului dat de Ministerul Culturii se arata o greseala majora :
    – CONCURS DE MANAGEMENT PENTRU BIBLIOTECA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI.
    Nu este vorba despre un Concurs de MANAGEMENT. Este vorba despre un concurs de MANAGER care sa se ocupe de managementul Bibliotecii Nationale.
    Da, planul prezentat de concurenti este de management, dar, concursul este de manager.

    (Lucru curios ca uitandu-ma pe Internet, mai toate instututiile culturale au aceasta formulare gresita, Concurs de MANAGEMENT – biblioteci, muzee, Centru Cultural de Arta, etc. – pentru ca institutii mai putin … culturale, sa zicem – spitalele, primariile, etc. – formuleaza asa cum este corect in limba romana, Concurs de MANAGER !)

    Asa, cred eu, ca se explica si ultima cerinta din conditiile de particpipare la concursul de MANAGER la BNaR :
    – „k) cunoaşte limba română, scris şi vorbit”.
    Si ma intreb cat de mult le-au trebuit celor din Minister sa formuleze asa ceva.
    Este fff profund …
    Nu credeam ca vom reusi, noi, ceilalti sa achiesam la acest Adevar …

    Sau : ce se urmareste cu aceasta cerinta la un concurs de manager la BIBLIOTECA NATIONALA A ROMANIEI ?

    Am citit de cateva ori conditiile concursului si cred, totusi, ca este inca o greseala.
    Cred ca s-o fi vorbit in biroul MCPN unde se scriau conditiile de concurs despre necesitatea cunoasterii corecte a limbii romane de catre angajatii ministerelor … si asa s-a strecurat acest punct K.
    Nu se poate, altfel !
    Oameni buni, ce poate insemna aceasta fraza, ca o conditie eliminataorie la depunerea dosarelor de concurs si mai ales cum se verifica aceasta la concurentii care-si depun dosarele ?

    Si in continuare alte cerinte stranii din conditiile de participare :
    „d) are vechime în specialitatea studiilor, menționate la lit. c), de minim 5 ani”.

    Daca o persoana are calitatile necesare pentru acest post, nu o acceptam pentru ca ar avea, de exemplu, numai 3 ani ?

    „f) are studii postuniversitare de biblioteconomie sau cursuri de biblioteconomie”

    Daca o persoana are calitatile necesare pentru acest post, nu o acceptam pentru ca nu are studii de biblioteconomie ?
    Stim bine ca si aici si prin alte parti s-au scris atatea si nu tocmai bune despre invatamantul biblioteconomic romanesc.
    Chiar postul ocupat pana acum la BNaR a fost de o persoana cu aceasta pregatire si avem rezultatele … astazi, in 2014, dupa 7 ani de directorat cu biblioteconomie.
    Un exemplu si aici : http://abirblog.blogspot.ro/2006/05/reflecii-asupra-seminarului-fabr.html
    Va redau fragmentul edificator :
    „O surpriză pentru participanţi a fost comunicarea reprezentantelor învăţământului biblioteconomic, Elena Târziman şi Agnes Erich. Deşi titlul anunţat de acestea, Tendinţe contemporane în indexarea documentelor. CZU – utilizare în spaţiul Internet, părea extrem de promiţător şi interesant, am asistat la o prelegere despre ciclul de viaţă al documentelor din Internet, metadata, elemente Dublin Core şi RDF (Resource Description Framework). Nimic din ce ne aşteptam citind titlul. Nici o legătură cu tema seminarului. Ceea ce vorbeşte, într-un fel, despre modul cum răspunde învăţământul universitar de specialitate cerinţelor de perfecţionare profesională şi despre cum se poate adecva un curs oarecare, căruia i se lipeşte un titlu, unei tematici cu care nu are nici o tangenţă”.

    Ministerul stie ? Citeste ? Vrea sa stie ?

    „g) nu i-a încetat contractul individual de muncă, raportul de serviciu sau contractul de management pentru motive imputabile în ultimii 4 ani”

    Daca o persoana are calitatile necesare pentru acest post, nu o acceptam pentru ca si-a dat demisia dintr-o institutie unde nu vroia sa mai stea ?
    Unde nu era apreciata ?
    Sau a fost „lucrata”, mioritic ?
    Absurda cerinta !

    „i) nu deţine o funcţie de conducere la o altă instituţie din România”

    Daca o persoana are calitatile necesare pentru acest post, nu o acceptam pentru ca deţine o funcţie de conducere la o altă instituţie din România ? Absurd ! Poate considera ca postul de manager la BNaR i s-ar potrivi mai bine. Poate ca i se pare ca ar putea face fata mai bine la BNaR decat de unde vine.
    Si daca isi da demisia de unde este manager intra sub incidenta punctului g) de mai sus !

    „j) nu a împlinit vârsta legală pentru pensionarea pentru limită de vârstă”

    Daca o persoana are calitatile necesare pentru acest post, nu o acceptam pentru ca a intrat in pensie ? Cand sunt atatia in Romania noastra care au depasit cu mult varsta pensionarii si sunt mentinuti …

    – Sa nu se ceara cunoasterea unei limbi straine de circulatie universala ?
    Si la un post de bibliotecar, NU, o functie de conducere, simplu bibliotecar NU numai in Biblioteca Nationala, in orice biblioteca din Romnaia, se cere ca OBLIGATORIU cunoasterea unei limbi straine.

    – Sa ceri viitorului manger la BNaR obiective pe care ti le da fostul manager pe care-l schimbi tocmai pentru ca nu si-a indeplinit sarcinile de manager ? Fiind niste rapoarte de activitate, cum bine zice doamna Chiaburu, RAPOARTE DE ACTIVITATE !!!, cu niste date generale cu care se impauneaza fosta conducere, nimic concret, pe servicii, pe functii. Sunt verificate aceste rapoarte ? Sunt ele corecte ?

    – De cate ori nu am scris despre Misiunea-Viziunea BNaR, de fapt, cuvinte ce „din coada au sa sune”, dar realitatea ? Cititi inca o data despre Misiune /Viziune, site – BNaR
    http://www.bibnat.ro/Misiune-si-viziune-s3-ro.htm,
    cuvinte goale … sau despre functia PATRIMONIALA (drag cuvant repetat, dar, fara a-i cunaostea insemnatatea) BNaR ?!
    Unde este ? Cum este ea realizata, functia patrimoniala ?

    Deja este folclor cu Misiunea-Viziunea Bibliotecii Nationale. Multe colege din BNaR imi zambesc aprobator si-mi spun razand de-a binelea : „misiunea-viziunea, hei, hei … ce pretentii ai si tu, i-auzi … haha !”

    – De ce nu se stie nimic despre COMISIA DE EXAMINARE ? De ce este un secret ? Ar trebui sa se stie COMPONENTA ei de dinainte de concurs, dar nici macar dupa ce s-a incheiat concursul sa nu aflam nimic despre componeneta ei ?

    – La stabilirea notelor, nu ar trebui spuse in clar CRITERIILE pentru care s-a acordat o nota sau alta. Nu ar trebui aratate in clar care erau puctele slabe ale planurilor de management depuse ? Ce nu avea un plan de management pe care nu l-ai aprobat ?

    Oare si de data aceasta postul este dedicat ?
    De fapt, dupa 25 de ani de abuzuri grele, ce ma mai mir …

    Spun aceasta pentru ca imi amintesc ca, pentru ocuparea postului de director la BNaR in 2007 (ce coincidenta, numirea a fost facuta incepand cu MAI 2007) au fost respinse vreo doua persoane pentru ca … nu aveau doctoratul !?
    Atunci, aceasta era marea gaselnita. Singura persoana inscrisa la concurs care avea SI doctoratul era Elena Tirziman.
    Atunci ne-am dat seama cum era cu concursul …

    Dar, repet, am mai spus : stiam cum e cu concursurile in Romania si nu asta ne deranja, dar doream un director intransigent, cu control si analiza facute corect in toate serviciile, cu verificarea activitatilor, oamenilor, pre-pusilor de dinainte …
    Dar, ce sa vezi, desi ni se spusese ca i se pare ca totul era cam invechit in BNaR, dupa cateva luni nici o schimbare, nici o verificare, publicatiile „nu putrezeau”, totul era roz, mergem inainte, la conducere noua, aceeasi „junta militara” erceniana, mentinuta, promovata, sprijinul de nadejde al conducerii BNaR si dupa mai 2007, s.a.m.d.

    Cred ca Ministerul Culturii nu are specialistii necesari pentru stabilirea unor CERINTE/CRIETRII corecte si utile pentru o asemenea institutie.

    Acolo, am mai spus-o sunt „NISIPARII” care franeaza tot ce e bun, frumos, folositor.

    Iata o dovada :
    RASPUNS dat de DIRECTOR DE CABINET MINISTRU (Puiu Hasoti), LIVIU JICMAN in 31.10.2012 :
    „In legatura cu problemele care tin de situatia IDENTIFICATA de dvs. referitoare la „publicatiile stivuite, impachetate, neprelucrate, fara acte de inventar”, Ministerul Culturii si Patrimoniului National, NU ARE COMPETENTA sa va raspunda. Prin urmare, petitia dvs. a fost transmisa Bibliotecii Nationale a Romaniei care va ava informa in legatura cu aceste aspecte semnalate”
    (evident ca nimeni din BNaR nu a rapsuns vreodata situatiilor IDENTIFICATE !!! de Vali Constantinescu).
    A trecut un an si jumatate de atunci.

    Iar, de la interviul meu din „Cotidianul” cu aceleasi probleme se implineste in curand anul !
    A incercat cineva sa remedieze ceva din ce spuneam acolo ?
    Erau multe chestiuni care apar si aici, acum.
    Redau, pentru cei care nu au citit.
    Poate citesc si cei din MCPN, spre binele Bibliotecii Nationale :
    http://www.cotidianul.ro/biblioteca-nationala-este-ca-rosia-montana-si-autostrada-bechtel-218082/

    Cred ca Ministerul Culturii habar nu are ce inseamna o BIBLIOTECA NATIONALA pentru o tara.
    Sau, fiind NISIPARI, stiu CE trebuie facut ca sa se aleaga praful de BNaR, in fine …

    De asta si confuzia bine reamarcata de doamna Chiaburu
    BIBLIOTECA NATIONALA vs. BIBLIOTECA PUBLICA !

    Nu pot sa nu repet ca nu se pot face actiuni deosebite, de digitizare, programe/proiecte nationale/internationale pana ce
    NU SE REZOLVA STAREA SI INVENTARIEREA PUBLICATIILOR BIBLIOTECII NATIONALE A ROMANIEI.

    Ca se pot face in paralel multe activitati, de acord, dar NU se poate trece peste starea de putrezire, sau inexistenta unor UB despre care vorbim, le trecem in datele statistice, iar, in realitate ele, aceste publicatii NU EXISTA !

    Una din primele cerinte pe care Ministerul Culturii ar trebui sa le ceara pentru postul de manager la BNaR ar trebui sa fie la litera A) si sa sune cam asa :
    „a) daca aveti cunostinta despre starea publicatiilor BNaR si cum vedeti rezolvarea celor peste 9.000.000 UB care zac fara acte financiar-contabile in BNaR”.
    De decenii …
    DACA or mai fi …

    Nici de asta NU are treaba Ministerul Culturii ?

    – Are cunostinta Ministerul Culturii de ce inseamna CATALOGUL TOPOGRAFIC in conditiile in care NU exista o alta forma de contabiliate pentru publicatiile BNaR si ce insemana disparitia acestu catalog ?

    Cum raspunde Biblioteca Nationala pentru multe neglijente de-a lungul atator ani, dar, mai ales CINE rapunde pentru pierderea acordului cu OCLC stabilit imediat dupa 1990 cand Biblioteca Naţională trebuia sa dea toate înregistrările bibliografice de carte românească curentă.
    Cum a incercat conducerea actuala, din 2007 si pana acum sa remedieze aceasta situatie ?
    De cate ori nu am vorbit de acest lucru cu cei in drept. De cate ori nu se vorbea pe la intalnirile anuale dintre biblioteci, pe la cursurile de la Busteni, despre înregistrările bibliografice de carte românească curentă …
    Se vorbea, se nota, se promitea si in anul urmator … se repeta situatia. Nimic nu se schimba. Cum se termina intrunirea, se si uita ce se promisese de catre cei din BNaR.

    Inca din august 2006 scriam despre „INEXISTENTA Bibliotecii Nationale a Romaniei”
    http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/2006-08-16/situatia-incredibila-a-bibliotecii-nationale.html
    Iata :
    „Nu se vorbeste nici in tara, nici in strainatate de Biblioteca Nationala a Romaniei. BNR nu participa cu nici o lucrare la nici un simpozion. Nu intereseaza pe nimeni, nimic. La diverse Congrese internationale de biblioteconomie se pune mereu intrebarea: in Romania mai exista Biblioteca Nationala? Toate tarile lumii isi prezinta in primul rand Biblioteca Nationala si apoi inca vreo doua – trei biblioteci importante.
    De altfel toate intalnirile din Romania cu personalitati din lumea biblioteconomiei romanesti si straine au loc la sediul Bibliotecii Centrale Universitare. Nu suntem invitati la manifestari culturale. Iar cand participam, suntem simpli spectatori” (16 august 2006 – „ZIUA”)

    As mai adauga pe langa cele mentionate ca o necesitate absoluta, de urgenta :
    – Istoric BNaR

    – Site adecvat BNaR . Tradus in limbile engleza si franceza. Acum daca viitorului manager i se cere doar „limba română, scris şi vorbit”, probabail, ii va veni greu sa inteleaga DE CE ii trebuie Bibliotecii Nationale un site si in alte limbi straine.

    – CONVERSIA. Ce se intampla cu datele trecute in format electronic din cartea romaneasca si tezele de doctorat intrate in Biblioteca Nationala, incepand cu anul 1982 !!! De cate ori nu am vorbit/spus celor in drept din BNaR si despre chestiunea asta … Nimic ! E de munca, de !

    -Proiectul RAMEAU – LIVES-RO.
    Si despre aceste doua probleme importante pentru BNaR de cate ori am scris. Nimic ! Nimic ! Nimic !

    Cum a incercat conducerea BNaR, din 2007 si pana acum sa rezolve starea LIVES- Ro.
    Mai ales ca acordul cu Bibliotheque Nationale de France a expirat de mult.
    http://rameau.bnf.fr/informations/pdf/conv_bnf_roumanie.pdf

    De cate ori nu am vorbit de acest lucru cu cei in drept. De cate ori nu se vorbea pe la intalnirile anuale dintre biblioteci, pe la cursurile de la Busteni. Se vorbea, se nota, se promitea si in anul urmator … se repeta situatia
    Cand a dat vreun raspuns BNaR despre starea LIVES-RO desi au fost nenumarate discutii/intrebari pe Biblos, pe ProLibro ?

    Bine ar fi ca si altii sa adauge aici si altele pe care le considera necesare si utile BNaR, macar sa stie noul manager la ce sa se astepte.

    Chiar Ministerul Culturii ar trebui sa-i spuna viitorului manager ca este o vorba de o functie grea, care va cere o munca titanica, vor fi necesari, poate, chiar 1-2 ani de un „hei-rup” general in Biblioteca Nationala daca vrem sa facem ceva.

    Altfel, va fi o pojghita de poleiala, care se va rupe rapid si iar va iesi la suprafata … mucegaiul cartilor putrezite de decenii.

  2. Buna ziua,

    As dori sa exprim si eu o parere in legatura cu o singura problema din cele discutate referitor la subiectul concursului pentru postul de manager al Bibliotecii Nationale a Romaniei.
    Ultima conditie (conditia k) dintre conditiile de participare la concurs, conditia de cunoastere a limbii romane (scris, vorbit) este legata de prima conditie (conditia a): am inteles ca este permisa participarea la concurs nu numai cetatenilor romani, dar si cetatenilor din statele membre ale UE. Intrucat pot participa la concurs si straini, este o conditie fireasca cunoasterea de catre acestia a limbii romane, conditie necesara pentru exercitarea functiei de manager de catre un strain, in cazul in care acesta ar castiga concursul. Cred ca a fost pusa conditia de cunoastere a limbii romane, “scris” si “vorbit”, pentru ca aceste doua elemente implica bineinteles si cunoasterea limbii romane pentru “citit”, nu a mai foste nevoie si de completarea cu limba romana “citit”.

    As dori sa mai spun si ca regulamentul concursului publicat in februarie includea un element interesant pentru persoanele preocupate de viitorul Bibliotecii Nationale. Atunci cand am citit regulamentul am descoperit cu surprindere ca era permisa participarea la etapa prezentarii proiectelor de management, etapa interviurilor, etapa a doua a concursului pentru postul de manager. Prezentarea proiectelor de management ale candidatilor era o prezentare deschisa publicului, conform regulamentului din februarie 2014. Nu am citit regulamentul concursului emis pe 20 mai 2014.

    Rodica Musat

  3. As dori sa exprim si o parere in legatura cu realizarea unui proiect de management pentru Biblioteca Nationala a Romaniei. Orice proiect de management cred ca ar trebui sa raporteze planurile de dezvoltare ale unei institutii, organizatii sau birou, serviciu la resursele existente, in acest sens este esentiala raportarea planurilor de dezvoltare la resursele umane existente si la posibilitatile de suplimentare a acestor resurse umane pentru perioada pentru care se face proiectul de management. Atunci cand resursele umane sunt in zona unui nivel minim, trebuie mare atentie in identificarea prioritatatilor unei biblioteci. Ultima suplimentare cu resurse umane a fost facuta incepand cu ianuarie 2013, in urma unui memoriu. In legatura cu aceasta ultima suplimentare, iata ca exista niste documente facute publice de Camera Deputatilior: http://www.cdep.ro/interpel/2012/i9069A.pdf

    Rodica Musat

  4. Sigur ca tinand cont de punctul a) din conditiile de participare la concursul pentru manager la BNaR,
    se putea intelege ca ar putea participa si persoane din Uniunea Europeana.

    – Mie, mi s-ar parea rusinos, umilitor, jignitor ca pentru un post de manager la Biblioteca Nationala a Romaniei sa vina cineva din afara.
    Sa nu se gaseasca o personalitate in Romania care sa doreasca, sa aiba pregatirea necesara, si sa poata „pune pe picioare” Biblioteca Nationala mi se pare de neconceput.
    Si trec din nou acea sintagma deja cunoscuta : NU SE VREA !
    Aici nu este loc de, Nu se poate !

    – Chiar daca unii gandesc la asa ceva, inacceptabil, dar, sa zicem, la un asemenea post nu trebuie pusa in discutie cunoasterea limbii romane, indiferent de cum ar fi.

    – Daca totusi ar fi un strain din UE, de ce nu apare la conditiile de concurs SI cunoasterea unei limbi de circulatie internationala, nu-i asa ? Nu s-ar pune problema, nu ?

    – Ar putea fi cineva din UE, o personalitate romana stabilita in Vest mai demult, dar atunci nu are rost conditia k) pentru ca se presupune ca stie limba romana, nu ar trebui specificata o latura sau alta a limbii materne, chiar daca ar avea un alt accent …
    Si obligtoriu aceasta persoana ar mai sti vreo 2-3 limbi pe langa limba romana. Ca Romanii stabiliti prin alte tari stiu limbi straine.

    – Cu cele doua conditii a) si k) insa, sa deducem ca postul este deja dat ?
    Deja exista o anumita persoana si da un concurs de forma ? In acest caz ni s-ar confirma inca o data cum e cu concursuriele din Romania. Mai corect ar fi de s-ar pune pe post persoana respectiva, spunandu-se ca s-a stabilit astfel tocmai pentru ca experienta, cunostintele, totul ar fi in beneficiul BNaR … …

    Dar, cu toate ca am scris toate acestea, eu cred ca sunt greseli ale Minsterului trecute la conditiile de concurs si ca va avea loc un concurs corect, macar acum dupa 25 de ani de la Revolutie.
    Am merita si noi Romanii si Biblioteca Nationala.

    Cat despre raportarea planurilor de dezvoltare ale unei institutii … … la resursele umane existente si … suplimentare …
    Draga mea Rodica, asta e unul din „panseurile” tale ?
    De asta nu este bun managementul la BNaR pentru ca nu exista personal …
    Intotdeauna BNaR a avut lipsa de PERSONAL si lipsa de SPATIU
    Acum, are spatiu, dar … fiindca nu are personal … de aia nu merge managementul …

    Tot ce este scris mai sus de doamna Chiaburu, de mine, si de altii nu se puteau face ?
    Din cauza lipsei RESURSELOR UMANE nu s-au realizat ?
    Din cauza lipsei RESURSELOR UMANE nu este cunscuta in lume, in ultimii ani, Biblioteca Nationala ?

    Asta seamana cu „voler au secours de la victoire” .
    Cu politica strutului nu ajugem nicaieri.

  5. Doamna Vali

    In primul rand as vrea sa va ofer un feedback, o constatare facuta de-a lungul timpului. Va voi scrie despre aceasta constatare pentru ca o sa va bucure. Sa stiti ca oamenii citesc ceea ce scrieti dumneavoastra, v-ati individualizat ca un comentator pasionat de biblioteconomie, eu am observat ca aveti un public interesat de ceea ce scrieti. Eu apreciez oamenii care sunt pasionati de un domeniu, oamenii care sunt dispusi sa ofere din timpul si gandurile lor in speranta transformarilor intr-un domeniu.
    In legatura cu dorinta dumneavoastra ca cei care lucreaza ca bibliotecari sa-si exprime parerile, trebuie sa stiti ca exprimarea parerilor trebuie facuta intr-un mod care sa nu intre in contradictie cu faptul ca intr-o institutie sunt persoane desemnate sa exprime in public ceea ce institutia intentioneaza sa comunice. Daca alti angajati decat cei desmnati si autorizati sa exercite aceasta responsabilitate, exprima pareri in legatura cu diverse aspecte profesionale, acelor angajati li se poate reprosa ca nu au respectat Regulamentul de organizare.
    In orice caz eu am ajuns la convingerea ca este foarte valoroasa si discutarea unor subiecte in general, fara referiri la institutii si persoane. Aceasta abordare ar avea ca rezultat sustinirea unor idei, unor valori, unor practici. Aceasta abordare este potrivita si pentru mine, pentru ca eu am absolvit Facultatea de Filosofie. Din categoria acestor idei care sa se refere la generalitati am considerat ca este si ideea ca pentru a se realiza un proiect realist de management trebuie sa se tina cont de situatia resurselor umane. Nivelul minim sau mediu sau maxim al resurselor umane orienteaza pe cea/cel care realizeaza un proiect de management in directia stabilirii unor prioritati.

    As mai vrea sa adaug ceva in legatura cu includerea posibilitatii cetatenilor din statele membre in UE in anuntul concursului de manager la Biblioteca Nationala a Romaniei. Aceasta posibilitate a participarii strainilor (scria ca trebuie sa aiba domiciliul in Romania) nu este o exceptie, adica o conditie aparuta doar pentru acest post. Cred ca anunturile de concurs de la alte institutii publice au inclus posibilitatea participarii cetatenilor din statele membre ale UE. Dar e posibil ca nu toti oamenii sa fi observat acest lucru si atunci oamenii au fost surprinsi de conditia cunoasterii limbii romane. Anunturile din prezent s-au mai schimbat fata de cum erau alta data.

  6. As vrea sa mai exprim o opinie. Ar fi interesant ca pe acest blog colectiv, Prolibro, sa existe un topic permanent cu privire la managementul bibliotecilor. De fiecare data cand ar exista ceva de comunicat in legatura cu managementul bibliotecilor (un concurs de management, un curs de management, un workshop, idei despre managementul bibliotecilor, idei despre proiecte de management, fragmente interesante din proiecte de management) ar putea fi postat pe acest topic permanent “Managementul bibliotecilor”. Exista oameni pasionati de acest subiect, iar postarile insumate ar putea deveni un element de referinta si o sursa de inspiratie.

  7. M-am convins mai de mult ca fostii mei colegi citesc ce scriu. Evident ca ma bucura.

    O data, mi-a spus cineva din BNaR ca sunt multi care atunci cand vad numele meu, dau imediat delete emailurilor.

    Legat de aceasta, imi amintesc chiar o scena comica, daca nu ar fi tragica.
    O colega mi-a spus cu naduf ca degeaba scriu pentru ca „DACA sunt 5 persoane care va citesc, doamna”.
    Eu i-am spus ca sunt multumita DACA „ma citesc” si numai 5 persoane, dar stiu ca sunt mai multi cititori. Multe colege imi spuneau ca-si extrageau si idei din ceea ce scriam …

    Peste cateva zile de la aceasta discutie, intru in biroul colegei mele care-mi pronosticase 5 cititori si … ce credeti ?
    Pe biroul ei erau scoase la imprimanta, imprastiate pe tot biroul catvea (nu, ultima interventie data pe ABBNR, ci, cateva din ultimele mele emailuri … iar colega mea era cufundata in citire …
    Cred ca va inchipuiti figura persoanei surprinsa astfel …

    As fi raspuns fostei mele colege, Rodica Musat pe emailul personal, daca nu ar fi cateva chestiuni pe care as dori sa le evidentiez, numai din dorinta de a fi cunoscute, de a realiza, totusi, ca asa nu se poate.

    A spune ca
    „exprimarea parerilor trebuie facuta intr-un mod care sa nu intre in contradictie cu faptul ca intr-o institutie sunt persoane desemnate sa exprime in public ceea ce institutia intentioneaza sa comunice”,

    in secolul 21, anul 2014, intr-o institutie de cultura, dupa asa zisa Revolutie din Romania, care ne-a scapat de Comunism, de un regim totalitar, care-i ingradea pe oameni DACA-TI EXPRIMI O PARARE CHIAR IN BINELE INSTITUTIEI esti „tras de urechi” ?

    Astazi intr-o instituie de cultura, de importanta nationala, Biblioteca Nationala, centru metodologic pentru toate bibliotecile Romaniei, persoane care au terminat Facultatea de Filozofie,
    NU pot sa vorbeasca decat CU APROBARE ?
    Iar
    „Daca alti angajati decat cei DESEMNATI (?!) si AUTORIZATI (?!) sa exercite aceasta responsabilitate, exprima pareri in legatura cu diverse aspecte profesionale, acelor angajati li se poate reprosa ca NU AU RESPECTAT REGULAMENTUL DE ORGANIZARE” ???

    Cum arata acest Regulament de Organizare ? Il stiti ?
    Sunteti de acord cu el ?
    Acceptati sa Nu spuneti nimic din ce vi se pare, sa spunem aici numai, NEFIRESC in institutia dvs. chiar daca simtiti ca ceva nu merge, ceva nu este bine pentru ca riscati sa fiti „pus pe coji de nuca”?

    Ar avea dreptul s-o faca numai aceia, UNII ?
    DESEMNATII ? AUTORIZATII ?

    Imi aminesc si eu ca prin 2009 – 2010 se lucra de zor la un Regulament de Organizare in Biblioteca Nationala si fiecare salariat al BNaR trebuia sa-l semneze.
    Eu nu am mai apucat sa-l vad ca se hotarase deja plecarea mea din BNaR, chiar daca oficial nu venise nici o decizie. Dar, se stia …

    Repet catvea chestiuni ca, poate, poate, s-o mai schimba ceva

    A spune ca
    NU exista catalogul Topografic,

    A spune ca
    ca BNaR NU are un site adecvat,

    A spune ca
    ca Biblioteca Nationala nu se gaseste in circuitul international, neregasindu-se in cataloagele mondiale de bibliotecă, OCLC, WoldCat, KVK, chestiune pe care ar trebui s-o reglementeze NUMAI BNaR

    A spune ca
    ca Fondul Documenta Romaniae este inxistent,

    A spune ca
    ca nu se face indexare in BNaR dupa Lives-Ro.

    Si stii bine draga mea fosta colega ca facusem demersurile necesare si aplicam Rameau in serviciul Indexare din Biblioteca Nationala si … mergea, asta aproape un an de zile, 2008. Noi speram ca actuala Conducere ne va felicita pentru curaj si implicare, insa Conducerea de dupa mai 2007 a oprit actiunea pentru ca era ideea lui Vali Constantinescu. Sigur, s-a si motivat ca vedeta de subiect corecta trebuie facuta dupa Lives-Ro, instrumentarul romanesc. Dupa cum se stie nici astazi Biblioetca Nationala NU face indexarea in acest mod desi multe alte biblioteci o fac, nu-i asa ?

    A spune mai ales ca in Biblioteca in care va lucrati de vreo 20 de ani
    exista peste 9 MILIONAE DE PUBLICATII CARE PUTREZESC si-n noul sediu si NU sunt puse nici macar pe rafturi …rafturi care nici NU ar mai exista in Biblioteca Nationala pentru ca … s-au cheltuit banii necesari …

    Asadar daca un bibliotecar din BNaR
    SPUNE CU VOCE TARE
    (pentru ca a voix basse o spun multi) se considera ca
    NU A RESPECTAT REGULAMENTUL DE ORGANIZARE ?

    Sa fie „foarte valoroasa” discutarea unor subiecte in general, fara referiri la institutii si persoane ?
    Adica :
    intr-o tara din Est, intr-o institutie de importanta culturala se face asa …
    intr-o tara din Est, intr-o alta institutie culturala se face asa …
    Si tot asa …

    Abordare potrivita pentru un filozof ?
    Aceasta abordare poate sa sustina idei, valori, PRACTICI ??

    Cum ar putea exista un topic pe ProLibro despre managementul bibliotecilor, vorbind in general ?
    Sau anuntand diverse concursuri legate de management ar fi suficient ?

    • Doamna Vali

      Va multumesc pentru raspuns. In privinta abordarilor posibile ale problemelor dintr-un domeniu de specialitate, cred ca sunt valoroase mai multe abordari, nu doar abordarea de care am scris eu, a discutarii unor subiecte in general, aceasata abordare am preferat-o eu. Fiecare poate avea abordarea pe care o doreste si poate sa discute in general sau concret. In unele situatii si eu prefer o abordare bazata pe elemente concrete. De exemplu, am folosit aceasta abordare in ceea ce am publicat referitor la Clasificarea Zecimala Universala. In privinta subiectului managementului in biblioteci as putea avea si aici o abordare bazata pe elemente concrete daca as publica un proiect de management realizat de mine. Am realizat doar doua proiecte de management cu care am participat la doua concursuri, dar nu le pot publica pentru ca este tardiv, aceste proiecte de management (Proiect de management al Serviciului Bibliografia nationala si proiect de management al Serviciului Prelucrarea colectiilor) au fost realizate in 2009. (Participarea mea la cursul postuniversitar de Biblioteconomie si stiinta infromarii, finalizat in 2008, mi-a dat incredere ca as putea realiza acele proiecte de management, mai ales ca la cursul de management realizat domnul profesor Ion Soica, toti cursantii au avut cerinta de a realiza un proiect de management pentru serviciul in care lucram, proiect care trebuia sa aiba si semnatura sefului de serviciu). Asadar si eu as aborda subiectele cu elemente concrete daca as realiza in prezent un proiect de management, l-as publica pe topicul despre care am scris, topi despre managementul bibliotecilor. Topicul de care am scris, care sa cuprinda postari despre managementul bibliotecilor ar putea cuprinde toate abordarile posibile, cu elemente concrete sau generale, in functie de preferinta fiecaruia si sunt convinsa ca toate abordarile ar fi valoroase, atat cele bazate pe elemente concrete, cad si discutarea generala a unor idei. Referitor la o abordare concreta, imi doresc de mult sa scriu un fel de omagiu al fostilor mei sefi (este un subiect care are legatura tot cu managementul bibliotecilor), doamna Mioara Stancescu (fost sef al biroului Clasificare) si domnul Victor Dutescu (fost sef al serviciului Prelucrarea Colectiilor). Pe scurt, acesti profesionisti din Biblioteca Nationala au mentinut si transmis mai departe o traditie in domeniul catalogarii si al clasificarii. Aceasta calitate de a transmite mai departe ceea ce este valoros pe plan intelectual a fost abordata de exemplu (iar acum ma refer din nou la generalitati) in scrierile lui Harry L. Weinberg, scrieri referitoare la etica comunicarii. Acest autor a formulat doua comandamente morale: “1. Fa astfel incat sa te transformi intr-un liant temporal cat mai eficient., 2. Procedeaza in asa fel incat sa stimulezi si la ceilalti dezvoltarea capacitatilor de time-binders.” (Am citat din Mihai Dinu, “Comunicarea. Repere fundamentale”, Bucuresti, Editura Orizonturi, 2007, pg. 69). Mihai Dinu a explicat conceptul de time-binding formulat de Harry L. Weinberg; “Pe langa ca il distinge pe om de animal, care acumuleaza si el, de-a lungul vietii informatii despre lume, dar nu este capabil sa le transmita urmasilor, conceptul de legatura temporala ii permite autorului sa reduca moralitatea comunicarii la o anumita forma de eficienta. El caracterizeaza drept etica orice comunicare ce contribuie la asigurarea, intarirea si dezvoltarea legaturii temporale”. De asemenea, Mihai Dinu a mentionat ca Harry L. Weinberg “numeste time-binding, sintagma care traduce ideea de transfer al cunostintelor dobandite de la o generatie la alta” (am citat din Mihai Dinu, “Comunicarea. Repere fundamentale”, Bucuresti, Editura Orizonturi, 2007, pg. 69). Am scris aceste idei preluate din cartea scrisa de Mihai Dinu pentru ca si eu apreciez pe cei care transmit cunoastere de la o generatie la alta si cred ca fostii mei sefi au reusit acest lucru, folosind termenii lui Harry L. Weinberg, atat doamna Mioara Stancescu, cat si domnul Victor Dutescu au avut capacitati de time-binders, atat de necesare pentru transferul cunostintelor de la o generatie la alta.

  8. Abila evitare a unor raspunsuri adecvate discutiei noastre.
    Subiectul era despre MANAGER la BNaR.

    Trecem peste problemele enuntate din primul raspuns al Rodicai M. legate de RESPECTAREA sau NU a REGULAMENTUL DE ORGANIZARE, cum e cu
    DESEMNATI (?!) si AUTORIZATI (?!) … …
    Enunturi … Atat !

    Despre cele cateva probleme inxistente in actualul manageriat la BNaR si asta de peste 7 ani … Nimic !

    Despre alte probleme majore care lipsesc SI de 7 ani pentru un manageriat de Biblioteca Nationala … Nimic !

    Sunt atat de multe nerezolvate in BNaR si noi „batem campii”. Mai punctez din nou :
    – Ce i-a impiedicat pe bibliotecarii din BNaR si Asociatia lor profesionala – ABBNR sa „sprijine comunitatea academica din România prin înscrierea în cataloagele mondiale de bibliotecă (OCLC, WoldCat, KVK), stiut fiind faptul că Accesul la cataloagele mondiale virtuale este posibil DOAR IN MOD INSTITUTIONALIZAT, prin intermediul Bibliotecilor nationale sau regionale, Consortii de biblioteci cu acoperire nationala sau regionala relevanta, Asociatii profesionale ale bibliotecarilor de nivel national etc., asa cum de zeci de ori a spus doamna Chiaburu, nu numai aici.

    -Ce i-a impiedicat pe bibliotecarii din BNaR si Asociatia lor profesionala – ABBNR sa faca un site adecvat Bibliotecii Nationale a Romaniei, cu traducere in limbile ebgleza si franceza ?

    -Ce i-a impiedicat pe bibliotecarii din BNaR si Asociatia lor profesionala – ABBNR sa re-faca acordul pierdut din anii ’90 cu OCLC ?
    Dar, cine sa aiba timp sa stanga si sa transmita toate înregistrările bibliografice de carte românească curentă, cand respectivii bibliotecari se ocupa de „proiectele” vinului si berii ?

    -Ce i-a impiedicat pe bibliotecarii din BNaR si Asociatia lor profesionala – ABBNR sa faca un Proiect pentru milioanele de UB care sunt vraiste in BNaR ? (Chiar eu am prezentat o schita de Proiect National – care a ajuns de la MCPN pe masa conducerii BNaR – botezat proiect Natioanl pentru ca la gradul avansat de deteriorare al publicatiilor proiectul putea sa depeseasca Biblioteca careia ii lipsesc RESURSELE UMANE , nu-i asa ?)

    De la o interventie la alta a fostei mele colege exista o contrazicere de termeni de neinteles.
    Numai un exemplu :
    Dupa ce ni se spune ca „ am ajuns la convingerea ca este foarte valoroasa si discutarea unor subiecte in general, fara referiri la institutii si persoane”

    Se revine cu formularea „as putea avea si aici o abordare bazata pe elemente concrete daca as publica un proiect de management realizat de mine”.
    Dupa ce spui ca ai CONVINGEREA ca …

    Apoi, sa intelegem ca o ABORDARE CONCRETA va fi realizata, ca pe „un fel de omagiu” pentru fostii sefi … …???

    Ni se dau si niste citate care vor sa dea bine.
    Citatele ar fi putut fi valabile pentru managerul BNaR.
    S-ar lega cu „o abordare bazata pe elemente concrete” de care se vorbeste, descriindu-ne de
    CUM ARE LOC COMUNICAREA IN BNaR ?
    Pentru ca eu stiu, am si trait … lipseste cu desavarsire

    Cat de etica este comunicarea in BNaR si cum s-o face acum tinand cont de REGULAMENTUL DE ORGANIZARE, cu
    DESEMNATI (?!) si AUTORIZATI (?!) … …
    Chiar ar fi interesant.

    Mai cred ca Mioara Stancescu, ultimul mare specialist in CZU pe care l-a dat Biblioteca Nationala s-ar fi bucurat de capacitatile ei de „time-binders” daca nu ar fi trecut prin, cel putin, trei evenimente neplacute de care Rodica M. nu este straina :
    1.Cand Mioara Stancescu a fost eliberata „brusc, deodata, instantaneu” din functia de Sef- birou Clasificare/Indexare – BNaR de catre ex-dir. Erceanu, in toamna anului 2005, Rodica Musat a exclamat in mijlocul biroului „ Doamna Mioara, acum si dvs. faceti toate operatiunile pe care le face orice clasificator, nu-i asa ? Intrati cu noi la Indrumare si la … si la … „
    Aceasta desi un sef NU exista inca si verificarea clasificarilor, pentru uniformitate, cel putin, le facea tot Mioara Stancescu !

    2.In 2006 acelasi ex- Erceanu numeste ca sef intr-un serviciu specializat, precum Clasificarea/Indexarea un om dinafara, care nu avea nici 2 ani de munca in vreo biblioteca, NU in BNaR, macar, in alta biblioteca. Este vorba de Rodica Voinescu … fara concurs, in dispretul tuturor bibliotecarilor din BNaR, dar mai ales a clasificatorilor din BNaR.
    NUMITA luase, imediat, PROCENTUL de sef !
    Nu pot uita privirea indurerata a Mioarei Stancescu vazandu-si zilnic fostele colege (niciodata nu le-a catalogat ca subalterne, ii erau numai colege) pe unele indrumandu-le primii pasi in clasificare/indexare, cum se gudurau pe langa noua sefa, uitand-o pe ea cu desavarsire, de parca, nici nu era in birou, comportandu-se neomenesc, o tradare pe fata …
    Inclusiv Rodica Musat !

    3.In anul 2009, restrictiile bugetare ale Guvernului Boc au lovit si pe bibliotecarii din BNaR. Cum mai spuneam si altadata aceste restrictii cerute de sus, i-au venit ca o manusa actualei conduceri a Bibliotecii care nu stia cum sa scape mai iute de „ultimii mohicani” din BNaR. Pe langa multe si urate comportamente, au ramas in mintea noastra niste LISTE de ADEZIUNE , la cererea Conducerii BNaR pentru plecarea pensionarilor si pensionabililor din Biblioteca Nationala.
    Daca pentru pensionari era vorba de un contract si deci NU era nevoie de Liste pentru ca inceta contractul … pentru pensionabili era altfel.

    Asta chiar daca pierdea si institutia intrucat acele posturi au ramas blocate mult timp, NU conta ! Am mai dat eu altadata exemple de manageri care nu si-au alungat pensionarii cand a vrut Guvernul Boc tocmai pentru pastrarea posturilor in institutia pe care o conduceau. Castigul era atat pentru bibliotecari, cat si pentru institutie …

    Ura(rea) era clara : ”Sa plece !”

    Si de data aceasta s-a vazut aprecierea „time-binders” din BNaR.
    Foarte multe persoane din Biblioteca Nationala, NU au semnat.
    Ca citisera sau nu pe Mihai Dinu si Harry L. Weinberg …
    Sigur a functionat si liantul, dar si mai sigur a primat altceva, superior „time-binders” …

    Felicitari si acum ! Acestia, cei mai multi, chiar le merita !
    Nu era obligativitate.
    Nici macar Regulamentul de Organizare nu le impunea sa semneze …
    Sigur procedeul gresit/urat era al conducerii BNaR care vroia o scuza la vedere :
    ”Dom’le, a cerut poporul …”
    S-a intins o capcana bibliotecarilor. Unii au cazut in ea.

    Sigur aici a contat numarul cartilor citite, dar nu cartile BIFATE ca CITITE, ci BIFATE ca INTELEGERE, sensul, transmiterea …
    Pana la urma era vorba de Etica si Morala !

    Doua persoane din serviciul Clasificare/Indexare au semnat Lista de adeziune.
    Ati ghicit ! Una dintre cele doua era chiar Rodica Musat !
    Fericite, cele doua persoane din Clasificare/Indexare, revenite dupa semnarea LISTELOR RUSINII, in biroul in care „crescusera”, fara sa tina cont de cine era in birou sau in fata cui, exclamau cu mandrie :
    „Ne vom descurca ! Ne vom descurca!”
    Probabil ca pe atunci nu se citise nici cartea lui Mihai Dinu, nici explicatia conceptului de time-binding formulat de Harry L. Weinberg, altfel, sa cred ca alta era comportarea ?!

    „moralitatea comunicarii la o anumita forma de eficienta”
    Ca, etica insemna SI „orice comunicare ce contribuie la asigurarea, intarirea si dezvoltarea legaturii temporale”.
    Cuvinte puse in citat… BIFATE doar.

    Eu am aplicat acest „time-binders” – liantul cu multi ani in urma, fara vreo indrumare, a lui Mihai Dinu sau altii.
    Nimeni NU a fost alaturi de mine.
    Numind „time-binders”, cu o denumire mai romaneasca, sau, sa zicem, mai invechita, am vorbit deseori despre „predarea stafetei” in BNaR, despre crearea „generatiei de maine”, (in)existenta discipolilor in BNaR.

    Si vin tot cu un exemplu personal, ce sa fac ?
    Macar e un exemplu verificat, nu enunturi si citate din altii.

    Am scris catre ex-conduceera BNaR Erceanu-Maiorescu, prin emailuri pe ABBNR, am discutat de multe ori acest aspect – lipsa majora in Biblioteca Nationala, in Consiliul de Conducere al ABBNR prin 2004-2005, le spuneam mereu sefilor mei, colegilor mei de generatie ca
    Biblioteca Nationala NU are cui preda „stafeta”, ca trebuie ca noi, mai varstnicii sa facem ceva, sa-i indemnam, sa le spunem, sa vorbim, sa-i formam …
    Am vorbit, am scris … absolut degeaba. Eram singura !

    Cateodata, probabil ca sa se scape de mine, eram aprobata,
    „da, Vali, ai dreptate, asa e… da, da, bine zici …”
    A doua zi era uitat totul.
    Se continua … Avantul … Prabusirea …

    „Junta militara” era la post, iar unul (Victor Dutescu) caruia i se spunea direct ca nu are nici un discipol, ca NU ARE UN INLOCUITOR la CATALOGARE – BNaR, ridica din umeri si repeta fraza-i deja invatata pe de rost de noi toti : „SE DA CONCURS !”

    Asa se explica lipsa unor specialisti pentru un post de conducere pentru „inima si plamanii” Bibliotecii Nationale – CATALOGAREA SI CLASIFICAREA/INDEXAREA – post ocupat de o persoana cumsecade, nici vorba, dar modesta, profesional, venita de la Biblioteca Metropolitana.

    (Cred ca Fostul Director al BNaR, de pana in 1990, Angela Popescu-Bradiceni se intoarce in mormant la ce „vede” ca se intampla pe la noi, pe aici, prin BNaR, cu Catalogarea, Clasificarea, serviciile de elita ale Bibliotecii Nationale de altadata. Elita mai ales pentru un act profesional foare corect si constiincios, dar si prin multe cunostinte solide pe care le detineau angajatii acestor servicii).

    Niciodata dupa anul 1990 nu a existat in Biblioteca Nationala tendinta/dorinta de a avea dispcioli, au fost ani intregi in care nu aveai cui sa predai stafeta.
    Totul in legatura cu un managemnt defectuos, de sefii care „au tinut de scaun” cat au putut, de directorii institutiei indiferenti, daca nu mai mult decat indiferenta …
    De nestiinta, de frica inlocuirii, erau indepartati tinerii care puteau fi inlocuitori. Nu-i vorba ca apropae toate posturile ocupate au fost prin concursuri (cele mai multe) aranjate.

    Cum sa poti spune ca este un management bun cand se stie dinainte cine va ocupa postul ?

    Unii prezinta Proiect de management, altii se prezinta fara un proiect si obtin postul (2008-2009?) Isi aminteste Rodica Musat ?

    Cum poti spune ca este un management bun atunci cand fara un an (cel putin) de biblioteca angajezi PRIN CONCURS (2008) intr-un serviciu atat de specializat precum Clasificare/Indexare o EDUCATOARE care nu avea post la un moment dat intr-o gradinita ?
    Evident ca dupa nici un an a plecat din BNaR … la gradinita …

    Cum poti spune ca este un management bun atunci cand trimiti intr-un serviciu atat de specializat precum Indexarea o persoana trecuta de 50 de ani ? (2009-2010). Numai pentru a o PEDEPSI fiindca nu te-a ascultat …

    Serviciul Indexare sa ajunga bau-bau BNaR ?
    Nu esti cuminte ? La Indexare, cu tine !

    In trendul (sic !) cu „time-binders”, va rog, cititi sau unii dintre dvs. , sa recititi acest articol din octombrie 2013 scris de Andrei Plesu.
    Foarte potrivit discutiei noastre
    http://uzp.org.ro/andrei-plesu-limba-romana-limba-grea-in-locatie/

  9. Eu cred ca noul manager al BNaR , ales in urma acestui concurs anuntat trebuie sa inceapa chiar de a doua zi dupa “inscaunare” cu rezolvarea situatiei de nedescris a publicatiilor Bibliotecii Nationale.

    Degeaba, orice actiuni frumoase, deosebite, degeaba orice s-ar face DACA nu se rezolva aceasta situatie de neconceput.
    Pot fi si proiecte si actiuni in acelasi timp cu aceasta actiune importanta, deloc de neglijat, de rezolvare a publicatiilor BNaR

    Sa ai publicatii fara acte financiar contabile de ordinul milioanelor care si in noul sediu stau tot stivuite, ingramadite. Nu se poate !

    Publicatii Biblioteca Nationala a Romaniei – dupa o statistica din anii 2008-2009 :
    1. Fonduri destructurate: 8.750.584 UB
    2. Fond curent: sediul central, Academiei şi Artă-Muzică: 950.559
    3. Colecţii Speciale: 359.794
    4. Periodice: curente – 403.619 şi vechi – 8.416
    5. Săli lectură, referinţe, cabinet bibliologic: 19.909
    6. Schimb: 8.538
    7. RNP: 45.453
    8. DL: 1.859.692 (carte: 825.381, periodice: 978.550, teze: 55.761)
    TOTAL: 12.406.564 u.b.

    Filiala Batthyaneum: 115.992
    Filiala Omnia: 25.419
    TOTAL GENERAL: 12.547.975 u.b.

    SI
    o analiza serioasa a fondurilor din diversele depozite – 28 la inceputul anilor ’90, dupa ce existasera pana in 1990, vreo 56 de depozite in afara BNaR.
    Cateva exemple :

    – Publicatiile din Subsolul Parlamentului României – aproximativ 3 milioane UB, fara evidenţe şi registre de depozit
    Fondul cuprinde cărţi si periodice din perioada interbelică şi actuală

    – Publicatiile din Subsolul Senatului şi fosta bibliotecă a Ministerului Culturii şi Cultelor – aproximativ 1,5 milioane UB, fara evidente, nu sunt inventariate

    – Publicatiile din Piata SF. GHEORGHE, aproximativ 800.000 UB, care cuprindeau printre altele:

    – Fond „Românica” – aproximativ 115.000 UB,

    – cărţi apărute după 1831 tipărite în alfabet de tranziţie, inclusiv anaforale, legiuri etc.,

    – colecţii integrale de jurisprudenţă românească,lucrări apărute în Basarabia, Bucovina, Transilvania, Maramureş, Crişana şi Banat până în anul 1918 şi perioada 1940-1944, deosebit de importante pentru cercetarea istorică,

    – publicaţii periodice (unele constituite în colecţii) apărute în secolul trecut („Buletinul Oficial”, „Albina Pindului”, „Almanahul România Jună” – Viena, „Convorbiri Literare” etc.)

    – tipărituri apărute în perioada interbelică, mai ales în limba maghiară şi germană editate în Transilvania până în anul 1919.

    – Fond „Hamangiu”: aproximativ 200 UB – legislaţie

    – Fond „Ateneu”: aproximativ 25.000 UB, etc., etc.

    Pentru mine, aceasta interventie, este ULTIMA , indiferent de ce s-ar mai scrie/raspunde, aici, pentru tema in discutie, „Se cauta manager pentru Biblioteca Nationala a Romaniei – profilul candidatului ideal”

  10. Buna ziua,
    Referitor la ideile scrise de mine, nu sunt de acord cu existenta unei contradictii intre afirmatiile mele. Am scris ca “am ajuns la convingerea ca este valoroasa SI discutarea unor subiecte in general, fara referiri la persoane si institutii” (am scris acum cu majuscule cuvantul “si” pentru ca este important pentru o buna intelegere a sensului celor scrise de mine). Din cele scrise nu trebuia sa se inteleaga ca doar aceasta abordare a subiectelor in general este valoroasa, aceasta abordare nu exclude existenta altor abordari, la fel de valoroase, iar eu am ales un tip de abordare in functie de fiecare subiect.

    Referitor la evenimentele din viata profesionala, evenimente concrete, referitor la actiunile mele, nu pot spune decat:
    Fara comentarii.

    Referitor la ceea ce am scris despre fostul meu sef, domnul Victor Dutescu, pot spune ca formarea mea in profesia de bibliotecar a avut loc in timp ce domnul Dutescu era sef de serviciu si apreciez ca a fost o perioada favorabila celor care voiau sa se formeze in aceasta profesie, unul dintre lucrurile importante a fost si faptul ca aproape in fiecare an, domnul Dutescu ne informa si ne indemna sa mergem la un curs, la un training, la o conferinta (au fost cursuri la Centrul de pregatire profesionala al Ministerului Culturii, cursuri de internet in cadrul Academiei Romane, training despre serviciile de referinte tinut de doamna Hermina Anghelescu la BCU, conferinta romano-americana referitoare la serviciile de referinte, conferintele A.B.I.R., am dat doar cateva exemple).

  11. Postez mesajul de mai jos din partea doamnei Vali Constantinescu (din nou, domnia sa n-a reusit sa exprime pe Prolibro o mare nemultumire, care ar trebui sa fie a noastra, a tuturor):

    „Biblioteca Nationala a Romaniei, o institutie de interes national in picaj ?
    http://www.cotidianul.ro/avatarurile-unei-institutii-nationale-biblioteca-nationala-241088/

    Patrimoniul scris al Romaniei putrezeste de decenii in Biblioteca Nationala si nu se face nimic, de catre nimeni ?

    Va inchipuiti o situatie similara in Ungaria, Rusia, Cehia, Polonia, Bulgaria, vecinele Romaniei sau in oricare dintre tarile civilzate ale Lumii ?

    Chiar sa nu ne intereseze situatia din cea mai mare Biblioteca a Romanilor ?

    Nu este nimeni in Romania care sa se angajeze in rezolvarea definitiva si imediata a situatiei tragice a publicatiilor din Biblioteca Nationala ?

    Care este STAREA publicatiilor Bibliotecii NATIONALE a Romaniei ?
    Cate sunt ?
    Unde sunt ?

    Am prezentat in materialul din “Cotidianul” – 9 iunie 2014 si un ISTORIC – BNaR, tocmai pentru a se vedea adevarata tragedie prin care a trecut aceasta institutie de importanta nationala …
    De la 1831 …
    1836, anul infiintarii …
    1901 anul desfiintarii definitive …
    Dorinta reinfiintarii in 1945 …
    Revenirea la o Biblioteca a tarii abia in 1955, dupa 54 de ani de lipsa …
    Si tot ce a urmat dupa anul 1989 …
    Anul 2002, din nou dorinta de desfiintare a BNaR …
    Nici astazi in 2014, Romania NU are o Biblioteca Nationala functionala …

    Se va rezolva aceasta situatie de la Biblioteca Nationala prin concursul de manager anuntat dupa 17 mai 2014 de catre Ministerul Culturii ?”

    Vali Constantinescu

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *